Ajatuksia turvallisuudesta ja hevoskuljetuksista

Aina ajoittain nousee keskustelun aiheeksi turvallisuus hevoskuljetuksissa. Useimmiten keskustelu herää kun on tapahtunut onnettomuus.

onnettomuus (www.suomisanakirja.fi)

  1. tapaturma, vahinko, odottamaton tapaus, sattuma, haveri, paha liikenneonnettomuus, tuho, kommellus, epäonni

On hyvä että asioista keskustellaan ja asioihin kiinnitetään huomiota, kunhan keskustelu pysyy asiallisena. Onnettomuuksia sattuu ja tapahtuu, myös hevoskuljetuksissa vaikka niitä miten pyritään estämään. On surullista ja valitettavaa, että aina välillä onnettomuus vaatii uhrin myös hevoskuljetuksen aikana. Kirjoitukseni ei viittaa mihinkään tiettyyn tapaukseen, vaan pyrin käsittelemään asiaa hevostrailerikorjaamon pitäjän näkökulmasta ja kirjoittamani on omaa tietoani sekä havaintoja yleisesti hevostrailerista ja niiden käytöstä.

Hevostrailerin jarru- ja turvallisuusominaisuuksista yleisesti.

Hevostrailereissa on täysin samanlaiset vetopäät kuin esimerkiksi venetrailereissa. Traileri kytketään vetoautoon samanlaisella kuulakytkimellä, työntöjarru painaa mäntää samalla tavalla kuin esimerkiksi vene- tai autotrailerissa. Kuulakytkin on siis todettu varsin turvalliseksi, sen ollessa käytössä niin monen erilaisen perävaunun kiinnityksessä vetoautoon. Vene- tai autotrailereissa ei kuitenkaan ole eläviä eläimiä kyydissä, eli onnettomuuden sattuessa vahinko on trailerin osalta aina aineellinen (huomioon ottaen että traileri ei ole vaurioittanut muita tiellä liikkujia).

Pitäisikö siis hevostrailerissa olla erilainen kuulakytkin? Millainen tämä kuulakytkin sitten olisi?

Jarrujärjestelmän toimintaperiaate on sama kaikissa jarrullisissa perävaunuissa (tässä tekstissä käsitellään vaijerijarruja, ei hydrauli- tai sähköjarruja). Onko jarrumekanismin toiminta tuttu? Se on yksinkertaistettuna tässä;

Auto jarruttaa, vetokoukkuun kiinnitetty kuulakytkin työntää vetopään palkeen sisässä olevaa sisäputkea kohti traileria iskunvaimentimen hidastaessa liikettä. Työntöjarrun sisäputki työntää välittäjävipua, jolloin liike siirtyy välittäjävivun kautta jarrutankoon. Jarrutankoon on kiinnitetty kaikista jarrurummuista jarruvaijerit, jotka kiristyessään työntävät jarrupalat rummun sisäreunoihin kiinni, jonka johdosta jarrumekanismi hidastaa renkaan pyörimistä. Eli traileri jarruttaa itse vauhtiaan kun jarru toimii niin kuin sen kuuluisi.

Sama välittäjävipu on kytketty myös käsijarruun, eli seisontajarruun joka toimii erillisellä kahvalla. Käsijarru liikuttaa samaa jarrutankoa, eli kytkee kaikki 4 jarruvaijeria (kaksiakselisessa trailerissa) kireäksi, jolloin jokaisen rummun sisässä jarrupalat kiinnittyvät jarrurummun sisäreunoihin jolloin jarru on päällä. Käsijarru ohittaa työntöjarrun, jolloin iskunvaimennin ei hidasta jarrun kytkeytymistä ja jarru menee pohjaan kun käsijarrukahvan kytkee ääriasentoon.

Hätäjarruvaijeri on kiinnitetty käsijarrukahvan alaosaan. Hätäjarruvaijerin tehtävänä on nykäistä käsijarru päälle jolloin irronnut traileri pysähtyy mahdollisimman nopeasti, aiheuttaen mahdollisimman vähän lisävahinkoa ympäristölleen. Eli hätäjarruvaijerin tarkoitus on pysäyttää irronnut traileri jotta se ei aiheuta lisävahinkoa muille. Hätäjarruvaijerin tarkoitus on katketa tai irrota vetoautosta kun trailerin käsijarru on kytkeytynyt päälle.

Eli hätäjarruvaijerin tarkoitus on pysäyttää irronnut traileri jotta se ei aiheuta lisävahinkoa muille.

Kuten muissakin trailereissa, hätäjarru toimii samalla periaatteella myös hevostrailereissa. Toimiessaan hätäjarruvaijeri vetää kaikkien renkaiden jarrut kiinni samanaikaisesti, ei ole siis mahdollista että hätäjarru olisi viallinen ja jarrut eivät siksi toimisi. On mahdollista, että hätäjarruvaijeri on väärin kytketty, hätäjarruvaijeri on liian heikko ja katkeaa liian aikaisin ja on mahdollista että jarrujärjestelmä ei toimi kokonaisuudessaan kunnolla, mutta nämä edellä mainitut asiat ovat trailerin omistajan ja kuljettajan vastuulla eikä niistä voi syyttää viallista hätäjarrua tai hätäjarruvaijeria. Hätäjarruvaijeri tulisi kytkeä vetoautoon sille tarkoitettuun kiinnityskohtaan, mikäli erillistä kiinnityskohtaa ei ole, voi jarruvaijerin kiinnittää vetokoukkuun kuitenkin niin, että jarruvaijeri ei missään tilanteessa pääse hypähtämään vetokoukun ympäriltä pois. Tämä vaihtoehto ei ole kuitenkaan suositeltava mikäli auton vetokoukussa ilmenee ongelmia.

Trailerin jarrujärjestelmä on siis suunniteltu niin, että hätätilanteessa jarru menee päälle ja traileri pysähtyy. Suuressa nopeudessa tapahtunut onnettomuus, kuulakytkimen hajoaminen tai vetokoukun häiriö tai irtoaminen, aiheuttaa aina enemmän vahinkoa kuin pienemmässä nopeudessa tapahtunut onnettomuus. Hätäjarrumekanismi ei myöskään ehkä juuri palvele hevoskuljetuksia, sillä painopiste on hevosen anatomian mukaan melko ylhäällä ja hyvin altis muutoksille. Lisäksi elävä eläin pystyy itse liikkeillään vaikuttamaan trailerin tasapainoon. Hevonen on pakoeläin, joten sen ensimmäinen reaktio on aina poistua tilanteesta. Trailerissa hevosella ei ole vaihtoehtoja mihin suuntaan se pystyisi karkaamaan joten paniikkireaktio voi siirtää painopistettä lähes mihin suuntaan tahansa, joka yleensä aiheuttaa irronneen trailerin kaatumisen tai suunnan muutoksen ennen pysähtymistä.

No mitä me sitten pystymme tekemään, jotta onnettomuustilanteen vauriot voitaisiin minimoida?

Tärkeintä on huolehtia trailerin säännöllisestä huollosta. On tärkeää, että jarrujärjestelmä toimii muutoinkin kuin katsastuksessa, jonka teki perjantaina puoli neljän aikaan Perähikiän Pertti pihasepelistä jarrutusjälkiä mittaillen. Ja kyllä, näitä kuulee edelleen säännöllisesti! Myös eri katsastusasemien välillä on valitettavasti suuriakin eroja miten huolellisesti traileri katsotaan läpi. Toisekseen katsastuksessa ei testata esimerkiksi trailerin kytkentää ja suuri osa katsastuksessa tehtävistä tarkastuksista on silmämääräisiäÄlä siis luota sokeasti katsastukseen, olet itse vastuussa trailerisi oikeanlaisesta huollosta ja kunnosta.

On siis erittäin tärkeää, että jarrusäädöt ovat kunnossa, sillä kun hätäjarruvaijeri heittää vauhdissa jarrut pohjaan hevosten ollessa kyydissä, pitää kaikkien jarrujen toimia samanaikaisesti ja yhtä voimakkaasti. Kuten yllä kirjoitin, painopisteen muutos on hyvin ratkaiseva trailerin irrotessa, mitäpä käy jos jarrut ottavat kiinni vain toiselta puolelta?

Trailerin jarrumekanismin ja vetopään toiminta on ensisijaisen tärkeää ehjän ja turvallisen lattian ohella. Aivan liian usein näkee trailereita, joiden jarruja ei ole kukaan koskaan avannut ja aivan liian usein kuulee trailereiden omistajista, jotka vain kuljettavat hevosiaan trailereilla, joita ei lainkaan huolleta. Traileria käytetään kunnes katsastuksessa tulee sanomista.

Kun trailerisi jarrut avataan, mitä sieltä löytyy?

Alla ensimmäisenä jarrukengät trailerista, jota ei ollut huollettu vuosikausiin. Traileri tuli huoltoon koska se ei enää mennyt katsastuksesta läpi. Jarrut olivat temppuilleet jo pitkään, mutta traileri oli kuitenkin tullut perässä joten kuten. Traileri oli säännöllisessä viikottaisessa ellei päivittäisessä käytössä. Oikealla miltä palojen kuuluisi näyttää.

Näissä jarrukengissä ei ole juuri ollenkaan pintoja jäljellä. Miten jarru toimii kun metalli hankautuu metallia vasten ilman kitkaa aiheuttavaa pintaa? Se ei toimi.

Tässä uudet jarrukengät, joissa noin neljä mm kulutuspintaa. Hyvillä säännöllisillä säädöillä ja huolloilla jarrukengät kestävät hevoskuljetustrailerissa käytössä vuosia.

Onko siis trailerisi jarrut kunnossa? Koska jarrut on viimeksi huollettu? Koska vetopää on viimeksi tarkastettu, huollettu ja voideltu? Miten kuulakytkin toimii?

Onko siis trailerisi jarrut kunnossa? Jarrujen toimintaa on hyvä itse seurata säännöllisesti. Seisontajarrua ei kannata unohtaa, vaikka sitä ei suositella käytettäväksi parkissa olevalle trailerille. Kokeile säännöllisesti käsijarrukahvasta että jarru menee päälle. Oman trailerinsa tunteva kuljettaja tuntee itse miten hyvin jarrut ottavat kiinni ajaessa. Tarkkaile tuntuuko muutoksia traileria vetäessä.

Koska jarrut on viimeksi huollettu? Jos vastasit ettet muista niin varaa aika trailereita huoltavasta liikkeestä jarruhuollolle. Jarruhuollon voi tehdä myös itse mikäli hallitsee rumpujarrujen huollon.

Koska vetopää on viimeksi tarkastettu, huollettu ja voideltu? Tarkista vetopään kunto ja puhdistus- sekä rasvaustarve. Vetopää (ja nokkapyörä) on syytä voidella kahdesti vuodessa. Vetopää voidellaan rasvaprässillä. Onhan sinulla rasvaprässi?

Miten kuulakytkin toimii? Onko kuulakytkintä voideltu ja puhdistettu säännöllisesti? Voitelun voi tehdä siihen sopivalla voitelusprayllä ja puhdistukseen suositellaan liuottavaa pesua. Mikäli kuulakytkin kenkkuilee ja traileria on hankala kytkeä tai irrottaa, voi olla että kuulakytkin on kulunut, löystynyt tai lukitusmekanismissa on jotain häikkää. Mikäli kuulakytkin tuntuu jotenkin epäilyttävältä, on syytä tarkistaa mistä moinen johtuu. Kuulakytkimen vaihto ei ole suuri työ eikä kuulakytkin ole kallis hankinta, eli jos trailerilla on jo kilometrejä takana, voi olla ihan aiheellista vaihtaa väljähtänyt kuulakytkin uuteen.

Muistathan myös tarkistaa ja huoltaa vetoautosi säännöllisesti!

Osaa onnettomuuksista ei kuitenkaan pysty estämään.

Niin valitettavaa ja surullista kuin se onkin, osaa onnettomuuksista ei voi kuitenkaan välttää. Osa onnettomuuksista ei johdu huollon puutteesta, tai trailerin omistajan tai trailerin kuljettajan huolimattomuudesta. Onnettomuuksia tapahtuu vaikka kuinka ennakoisimme ja pyrkisimme niitä välttämään. Onnettomuuden syynä voi olla vetoautoon liittyvä ongelma, äkillinen tapahtuma ja hevosen säikähtäminen jolloin trailerin painopiste muuttuu ja aiheuttaa vaaratilanteen koko yhdistelmälle . Onnettomuuden syynä voi olla huono tai nopeasti muuttuva keli ja ajo-olosuhteet. Onnettomuuden voi aiheuttaa joku muu tiellä liikkuja. Kaikissa tilanteissa mahdollisimman vähillä vaurioilla selviäminen on kuitenkin todennäköisempää turvallisella ja huolletulla trailerilla ja ennakoivalla ja rauhallisella ajotyylillä. Hevosharrastus on mielekäs, upea laji mutta ei suinkaan kaikkein turvallisin. Oman mielen omaavalla nahkaformulalla harrastaessa sattuu ja tapahtuu. Ei anneta epäilyksen tai pelon vallata mieltä hevoskuljetuksissakaan, vaan huolehditaan siitä että ollaan asiallisilla vehkeillä ja hyvällä ja ennakoivalla asenteella liikenteessä!

Näitä mietteitä teille ja turvallisia ajokilometrejä, Elina.

Tilaa aika jarruhuollolle tästä