Ajatuksia aiheesta trailerin vanerilattia

Trailerin lattia ja erityisesti vanerilattia aiheuttaa sen verran mielipiteitä ja keskustelua, että päätin kirjoittaa siitä ihan kokonaisen blogikirjoituksen.

Mikä siinä puhuttaa?

No ensisijaisesti sen turvallisuus.

Toisena seikkana lattian kestävyys ja ikä.

Ja kolmantena alumiinilattian erityisen ihmeellinen, lähes maaginen ero vanerilattiaan.

Fakta: Vanerilattian käyttöikä on noin 10-15 vuotta. Piste.

Jos jollain on 20 vuotta vanha ehjä vanerilattia trailerissaan, se on täysin mahdollista ja siinä tapauksessa vanerilaatu, trailerin valmistustapa, trailerin käyttö ja trailerin säilytys ovat kaikki olleet onnistuneita ja olot suotuisia. Suurimmassa osassa eurooppalaisista trailerimerkeistä vanerilaatu on kuitenkin useimmiten samantyyppistä havuvaneria, ja vaikka vaneri olisi kosteussuojattua muutenkin kuin pinnoiltaan, kosteus aina lopulta pääsee levyn sisään. Havupuu on laadultaan sen verran heikompaa kuin kunnollinen lehtipuu, että kosteus etenee vauhdikkaammin levyn sisässä ja levy myös pehmenee helpommin. Itse joitakin kymmeniä eri trailerimerkkien lattioita vaihtaneena, olen nähnyt järjestään kaikissa lattioissa saman kaavan lattian pehmenemiseen liittyen. Fakta.

Lähtökohtaisesti euroopasta ei kuuluisi tuoda suomeen enää nykypäivänä vanerilattiaisia trailereita lainkaan. Tehtaalla asennettavien alumiinilattioiden yleistyminen ja niiden hinta verrattuna koko trailerin hankintahintaan on sen verran edullinen, ettei ole järkevää säästää ostamalla vanerilattiaista traileria. Tosiasia kuitenkin on, että meillä täällä suomessa on paljon vanerilattiaisia trailereita käytössä ja markkinoilla koska niitä on aiemmin ollut huomattavasti enemmän tarjolla kuin alumiinilattiaisia trailereita.

No meneekö sen hevosen jalka läpi siitä levystä ihan noin vain jos traileri on yli kymmenen vuotta vanha?

Ei mene. Kuten yllä mainitsin, levyn pehmeneminen alkaa lattian reunoista. Mikäli levy alkaa pehmetä, menee se meisseli ensin vanerin pinnasta läpi alapuolelta kokeillessa. Todennäköisesti lastaussillan kohdalta takaa tai etuikkunan kohdalta sivukulmassa. Lisäksi usein alkavien lahovaurioiden ensimerkit on vaneripinnan halkeaminen pitkittäissuunnassa akselien kohdalla, noin 20cm päässä reunasta.

Fakta: Kukaan vastuullinen trailerin omistaja ei luota pelkästään katsastuksessa tehtävään lattian tarkastukseen. Piste.

Yllä mainitsemani fakta on tässä asiassa kaikkein tärkein. On turha pelätä oman trailerinsa pohjaa jos ei itse ole selvillä sen kunnosta. Jos katsastumies katsoo lattiaa, se ei välttämättä kerro mitään lattian todellisesta kunnosta. Jos itse katsot lattiaa säännöllisesti, koputtelet ja kokeilet sitä ja seuraat lattian sekä lattiamaton kuntoa, on lahovaurion havaitseminen ajoissa huomattavasti helpompaa. Kun lattian lahovaurio havaitaan ajoissa, hevosen jalka ei mene lattiasta läpi. Simple as that.

Tämä lattia oli mennyt ”juuri katsastuksesta läpi”, eli leima oli paperissa vaikka pohjassa kasvoi tatti.

Trailerin lattian kunnon arvioiminen ja sen vaikeus.

Miten voi olla varma lattian kunnosta? Sanoisin että ei koskaan mikäli kyseessä on yli kymmenen vuotta vanha traileri. Sanon aina asiakkailleni, että lattian lopullista kuntoa on hyvin vaikea arvioida irrottamatta trailerimattoa. Osassa trailereista matto on tiiviisti kiinni reunoistaan vaikka lattia olisi jo pehmentynyt pitemmältä matkaltakin. Se, että lattian pinta on pehmentynyt, ei tee siitä vielä vaarallista käyttää. Mutta tässä kohtaa ME puutumme asiaan, ettei siitä myöskään tule vaarallista. Matto otetaan pois, ja lattian kunto tarkastetaan. Tilalle joko kiinnitetään uusi matto tai otetaan lattiakin pois ja laitetaan uusi levy vanhan tilalle. Eikä tätä asiaa tarvitse tehdä itse. Sitä varten on olemassa korjaamoja kuten esimerkiksi minun korjaamoni. Kokemuksella ja asiantuntijuudella vaihdettu lattia on ihan eri asia kuin helposti keskustelupalstoilla jaettujen vinkkien perusteella itse tehty lattian vaihto. Mutta kyllä toki saa tehdä itse. Tai naapurin Erkki voi tehdä.  Mutta kannattaa kyllä pysähtyä hetkeksi miettimään kannattaako jättää työ ammattilaiselle vai tehdä se halvalla itse, sillä näissä asioissa ei kannata säästellä.

Vanerilattian arvo / alumiinilattian arvo

Fakta: Vaihdettu lattia nostaa trailerin arvoa.

Vaikka käytetyssä trailerissa on vanerilattia, se ei silti tee siitä huonoa traileria. Ei sen huonompaa kuin alumiinilattiainenkaan. Erityisesti mikäli lattia on juuri vaihdettu ja työ tehty hyvin oikeanlaisista materiaaleista. On mielestäni turhaa ajatella että lähiaikoina vaihdettu vanerilattia on huonompi kuin vastaavan ikäisessä trailerissa oleva alumiinilattia. Käytettyjä 3000-5000€ trailereita oletetaan löytyvän markkinnoilta alumiinilattialla, vaikka juuri tuon hintaluokan trailereita on myynnissä useimmiten vanerilattialla. Ymmärrän kyllä, mikäli traileri on jo yli kymmenen vuotta ja siinä on alkuperäinen lattia. Silloin lattianvaihto on vielä edessä ja sen pitäisi näkyä myös trailerin myyntihinnassa. Toki hintaan vaikuttaa myös suuri määrä muita asioita, usein vaan törmää tuohon alumiinilattiaan.

No miksei vaihdeta alumiinilattiaa vanerilattian tilalle?

Fakta: Kaikkiin trailereihin ei voi asentaa 5mm alumiiniturkkilevyä.

Ohuempaa alumiiniturkkilevyä ei kannata asentaa lainkaan. No miksi ei voi kun tässä yhdessä kaikkien tuntemassa trailerimerkissäkin on 5mm turkkilevylattia? Koska siinä merkissä trailerin rungon rakenne on tehty kannattelemaan riittävästi tuota 5mm alumiinilevyä ja hevosen kavioista siihen kohdistuvaa painoa. Jos trailerin lattia on alunperin ollut vaikka 22mm vanerilevy, on runko myös tehty 22mm vanerilevylle eikä 5mm alumiinilevylle.

Saatavuus. Alumiiniprofiili tai alumiinikomposiittilevy on hankintahinnaltaan niin kallis, ettei sellaiseen ole yksinkertaisesti järkevää laittaa rahaa. Tässä kohdassa en halua arvioida asiakkaitteni varallisuutta, vaan jos sisäänostohinta levylle on lähemmäs tuhat euroa, noin suuren levyn käsittely, rahti ym. siihen päälle, on hinta alveineen niin suuri ettei sen hankkimisessa ole mitään järkeä. Ja mistä sellaisen saa? Etsin joku vuosi sitten kissojen ja koirien kanssa alumiinilattiaa tarjolle omalla korjaamollani, vaan ei sellaista löytynyt. Kaikki vaihtoehdot kävin läpi ja edelleen olen kaikki aistit avoinna jos sellaiseen joskus törmään. Lupaan kertoa teille heti! Sillä välin tulen asentamaan kuitenkin vanerilattioita kuten olen aiempinakin vuosina asentanut ja takaan että lattia on laadukkaampi ja paremmin asennettu kuin se on uutena tehtaalta tullessaan ollut.

Kaikenkaikkiaan lattian kuntoon pystyy itse vaikuttamaan suuresti. Trailerin käyttö, huolto, siivous, säilytys, näillä kaikilla on suuri merkitys trailerin lattian ikään. Hyvin huollettu ja huolella pidetty on pitkäikäisempi kuin pihan perällä heinikossa vuodesta toiseen nököttävä huoltamaton kapistus. Trailerin säilytyksestä sitten erikseen joku toinen kerta!

Mikäli lattian kunto mietityttää, tervetuloa korjaamolle hakemaan huolettomia kilometrejä lisää. Muistutuksena vielä tähän loppuun, että ei mikään ominaisuus tai asia tee trailerista huoltovapaata, käytöstä koituu aina kuluja. Itse omalla huolellisuudellasi pystyt vaikuttamaan paljon miten pitkäikäinen trailerisi on ja yksi seikka näistä on lattia.

Lisää tietoa lattian vaihdosta löydät täältä; stamine.fi/portfolio/lattianvaihto/

Semmosia ajatuksia tänään, Elina.

Ota yhteyttä tästä